Астрономи намагаються "знищити" потенційно населену планету

Дані спостережень з телескопа в обсерваторії Ла-Силья Європейської південної обсерваторії (ESO) не підтверджують наявності цієї планети, про виявлення якої поспішили оголосити в кінці вересня.

Вчені спростували відкриття на симпозіумі з планетарних систем Міжнародного астрономічного союзу (IAU).

Gliese 581g - це планета, що обертається навколо зірки-червоного карлика масою близько третини маси Сонця, що знаходиться в 20 світлових роках від Землі в сузір'ї Терезів. Маса нової планети в 3,1 рази більша за масу Землі, а радіус орбіти становить близько 0,146 астрономічної одиниці.

За оцінками виявили планету вчених, рівноважна температура на ній становить 228 кельвінів (45 градусів нижче нуля), що, на їхню думку, свідчить про те, що вона знаходиться прямо в середині "зони життя".

Висновки про існування Gliese 581g вчені зробили на підставі 11 років спостережень з телескопа в обсерваторії імені Кека на Гаваях, а також опублікованих раніше даних спектрографа HARPS телескопа в обсерваторії Ла-Силья за 2004-2008 роки. Раніше саме за даними HARPS в системі Gliese 581 були виявлені інші чотири планети масою від 0,6% до 4% від маси Юпітера.

Примітно, що лише на цьому тижні австралійський вчений Рагбер Бхатал запевнив, ніби спостерігав в районі Gliese 581g "дивні сигнали" - різкі спалахи світла, що нагадують лазер.

Бхатал є учасником міжнародного проекту SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence), що ставить собі за мету пошук позаземного розуму. За його словами, перші світлові сигнали з боку Gliese 581g були помічені ним у грудні 2008 року - за два роки до того, як вчені оголосили про відкриття цієї планети.

Учасник групи HARPS Франческо Пепе з Женевської обсерваторії, виступаючи на симпозіумі, повідомив, що якщо використовувати тільки дані спектрографа, в тому числі і опубліковані пізніше, слідів планети знайти не вдається.

"Після виявлення в 2009 році планети з найменшою масою, Gliese 581e, ми зібрали ще майже 60 вимірювань HARPS, отримавши, таким чином, набір з 180 точок даних за 6,5 років. В цих даних ми явно" бачимо "тільки планети b, c, d і e, виявлені раніше. Причина цього в тому, що, незважаючи на граничну точність інструменту і велику кількість вимірювань, амплітуда сигналу цієї потенційно п'ятої планети занадто мала, майже на рівні помилки вимірювань ", - сказав Пепе.

"Не те щоб я здивований цьому факту, оскільки сигнали дійсно дуже слабкі, а додавання 60 спостережень до наявних 119 не обов'язково сильно збільшує чутливість", - відповів на це один з авторів статті про потенційно населеної планеті в Astrophysical Journal Стівен Фогт з університету Каліфорнії.

На думку Фогта, то, що групі HARPS не вдалося виявити планету, не означає, що її немає: не виключено, що знайти її можна, тільки використовуючи декілька наборів вимірювань.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини в нашому Telegram